Waarom ondernemen in Schalkwijk

Heb jij een goed idee voor het (tijdelijk) invullen van een winkelruimte in Winkelcentrum Schalkwijk?

Neem dan contact op

Waarom vestigen in Schalkwijk?


  • Overdekt winkelen (’s winters droog en warm – ’s zomers in de schaduw)
  • Meer dan 100 winkels (dagelijkse boodschappen – ontspannen shoppen in speciaalzaken)
  • Diverse horeca gelegenheiden
  • Uitstekend bereikbaar per openbaar vervoer, fiets en auto
  • Altijd genoeg parkeerruimte, zeer lage parkeertarieven
  • Elke zondag koopzondag
  • GRATIS parkeren op koopzondagen

Contactinformatie



Winkelcentrum Schalkwijk

Floridaplein 13 2037AK Haarlem
info @ winkelcentrumschalkwijk.nl
Telefoonnr centrummanager: 06-48768706


Openingstijden winkelcentrum Schalkwijk

(Hier vindt je de tijden dat Winkelcentrum Schalkwijk open is. Houd er echter rekening mee dat individuele winkels afwijkende openingstijden kunnen hebben. Check dus altijd of de winkel die u wilt bezoeken inderdaad open is)
Maandag08.00 tot 18.00 uur
Dinsdag08.00 tot 18.00 uur
Woensdag08.00 tot 18.00 uur
Donderdag08.00 tot 21.00 uur
Vrijdag08.00 tot 18.00 uur
Zaterdag08.00 tot 18.00 uur
Koopzondag12.00 tot 17.00 uur

Bestaande ondernemers aan het woord


Dec 2015 - Raphael Vermond: “Tijdens kerst vliegen de kalkoenen over de toonbank”

Op zijn zestiende begon Raphael Vermond (26) als weekendhulp bij grill- en maaltijdwinkel Kippie tijdens zijn studie. Vijf jaar later runt hij de zaak.

‘Ik heb een jaar psychologie gestudeerd en een jaar rechten, maar studeren bleek niets voor mij. Ik kon er geen motivatie voor vinden. Eten is mijn passie. Toen ik vierenhalf jaar geleden de winkel overnam, vond ik dat heel erg spannend. Gelukkig reageerde mijn omgeving enthousiast. Mijn ouders hebben studie altijd erg belangrijk gevonden. Ik dacht dat zij er niet achter zouden staan, maar ze hebben me vanaf het begin bij mijn keuze gesteund. Mijn vader heeft me geholpen waar hij kon en ging mee met gesprekken op het Kippie hoofdkantoor. Ze waren blij dat ik eindelijk iets had gevonden dat ik leuk vond.

Vanaf het moment dat ik op mijn twaalfde begreep hoe het gasfornuis werkte, experimenteerde ik thuis met koken. Toen bereide ik simpele recepten. Nu, als ik tijd heb, maak ik graag een uitgebreid en gecompliceerd gerecht. De laatste was Coque au vin, dat is kip in wijnsaus. Het échte koken is er bij Kippie niet bij, maar het bereiden van vlees wel. Ik streef erna een zo perfect mogelijk stukje kip te maken en dat dan terug te horen van de klant.

Tijdens de kerstperiode heerst bij Kippie extreme drukte. We verkopen een hoop kalkoenen, parelhoenen, rollades en maïskippen. Die vliegen letterlijk over de toonbank. Sinds vorig jaar hebben we ook de Kippiepan. Dat is een hapjespan met verschillende hapjes of maaltijden, die lopen nu ook al heel goed. Het is druk, maar vooral ontzettend gezellig met het team en eerste kerstdag betekent voor mij tegenwoordig gewoon “rustdag”.’

Fotografie: www.daanruijter.com – Tekst: www.johannanolet.nl


Okt 2015 - SchalkGSM: “Eerlijkheid en klantvriendelijkheid staan bij ons voorop.”

Yunus Buyukemre (23) ontpopte zich achter de toonbank bij Schalk GSM van verlegen jongen tot leidinggevende. Die ervaring biedt hij nu ook graag andere verkopers in spé.

‘Schalk GSM draait om reparaties van smartphones, tablets, laptops en computers. Mijn ouders startten deze winkel in 2008 voor onze toekomst. Zelf hadden wij niks met telefoons te maken. We liepen met de oudste mobieltjes rond en wisten er eigenlijk niks vanaf, maar het was -en is nog steeds- een goede markt. We hebben zes personeelsleden en elke stagiair komt hier meteen in dienst.

Ons winkeltje van 48 vierkante meter loopt, ondanks het gebrek aan opslagruimte, ontzettend goed. Op zaterdag staat er een rij buiten en die drukte zorgt voor nog meer drukte. Eerlijkheid en klantvriendelijkheid staan bij ons voorop. Dat leren we ons personeel ook aan. Ook als het een probleem van de klant betreft, geven we de klant gelijk. Hierdoor blijft onze klantenkring groeien. We verlenen veel gratis diensten, wat reken je voor het knippen van een simkaart of het aanmaken van een Apple ID? Ik zou het serieus niet weten. Het kost mij alleen mijn tijd.

Vanaf jongs af aan werk ik mee in de winkel en vroeger vond ik het verschrikkelijk. Ik had last van behoorlijke faalangst. Op school had ik dat al. Ik kon geen spreekbeurt geven en durfde niemand aan te spreken. Als er een klant de winkel binnenkwam, dook ik weg. Daarom keek ik lange tijd naar mijn moeder. Zij was volledig zichzelf in het contact met klanten. Op een gegeven moment dacht ik, wat als ik me gewoon als een verkoper ga gedragen? Eerst was het een toneelstukje, maar door de tijd heen ben ik veel opener geworden.

Op het moment hebben we een stagiaire in wie ik mezelf in herken. Na de kennismaking, ging ik naar mijn moeder en legde de situatie aan haar voor. Ik zei: “Mam, ik heb een stagiaire en hij is een kopie van mijzelf.” Toen zei zij: “Gun hem de ervaring die jij ook hebt gehad.” Ook met hem gaat het nu heel goed.’

Fotografie: www.daanruijter.com – Tekst: www.johannanolet.nl


Aug 2015 - De Trendshop

Veertien jaar geleden kwam Edwin van der Linden (44) in de gelegenheid om de Trendshop van zijn stiefvader over te nemen in het winkelcentrum. Sindsdien houdt hij zich bezig met de laatste trends op het gebied van sieraden en tassenmode. En daar is hij goed in!

“Dat is het leuke van een winkel hebben. Dat je iets inkoopt wat je zelf hebt uitgezocht en wat vervolgens heel goed verkoopt.”

Edwin: “Wat ik met de Trendshop probeer te doen, is een breed publiek aanspreken door de laatste ontwikkelingen op modegebied bij te houden. Ik volg de bladen, televisieprogramma’s, ga naar beurzen en kijk wat er bij de leveranciers ligt. Aan de hand daarvan maakt ik een inschatting van wat goed zal verkopen. Ik heb een heleboel basis artikelen die terugkomen. In de sieraden is een hartje, bijvoorbeeld een hartje. Die zal altijd gewild blijven. Maar verder doe ik de inkoop op gevoel. Soms zit ik er weleens naast, maar over het algemeen gaat dat heel goed.

Het assortiment van Trendshop verandert continu. In Amsterdam lopen veel verschillende mensen rond, maar hier moet je elke week dezelfde groep mensen boeien. Ik richt me hierbij op verschillende soorten tassen, portemonnees, riemen en sieraden van goud, zilver en staal. Daarbij speel ik ook in op de verschillende seizoenen. Nu in de zomer koop ik bijvoorbeeld veel lichtgekleurde tassen, reiskoffers en enkelbandjes in. Daarnaast prik ik veel gaatjes, daar sta ik om bekend en dat kan heel grappig zijn. Dan heb ik ineens een stel nerveuze, giechelende tieners in de winkel staan.

Vroeger stond mijn vader op de markt. Toen ging ik altijd al mee op inkoop, zo ben ik erin gegroeid. Het is leuk om mensen te helpen en hen iets te verkopen waar ze blij van worden. Dat is het leuke van een winkel hebben. Dat je iets inkoopt wat je zelf hebt uitgezocht en wat vervolgens heel goed verkoopt.”

Fotografie: www.daanruijter.com – Tekst: www.johannanolet.nl


Jun 2015 - Janny van Kessel: “Het is ontzettend prettig om zo bij elkaar te zitten in het winkelcentrum.”

In 2003 maakte Janny van Kessel de overstap van medewerker naar eigenaresse van een Gall & Gall vestiging. In 2016 gaat haar man officieel uit de zaak. Hij blijft betrokken terwijl hun zoon mede eigenaar van de zaak wordt. Een nieuwe dag breekt aan.

Janny: ‘Zelf werkte ik in Uithoorn dus toen ik hier de winkel startte, kwam ik erachter dat elke buurt zijn eigen publiek heeft. Het was even wennen aan de Haarlemse klanten, die op mij iets stugger overkwamen. In het begin nam ik me voor niet naar huis te gaan voordat ik een specifieke klant aan het lachen had gemaakt. Inmiddels voel ik me een echte Haarlemmer.

Het feit dat mijn man eruit gaat, voelt dubbel. Mijn man is erg opgeruimd en schoon. Ik dacht altijd: moet echt elk flesje recht? Maar dat geeft je winkel wel een bepaalde uitstraling. Dat ga ik missen. Aan de andere kant verheug ik me op de samenwerking met mijn zoon. De klanten zijn goed over hem te spreken en hij heeft kennis van zaken. Het is hem allemaal met de paplepel ingegoten en hij studeert voor vinoloog.

Ik vind het echt heerlijk in het winkelcentrum. Onder de winkeliers heerst altijd een gezonde concurrentie. Wij zitten natuurlijk mooi aan de buitenkant, dus er zijn veel passanten. We hebben genoeg ruimte om doosjes wijn in te laden en mensen kunnen voor de deur goedkoop parkeren.

Waar ik trots op ben is dat onze klanten vertrouwen hebben in ons advies. Zelfs als ze verder weg zijn verhuisd, komen ze bij ons terug. En ik vind dat Gall & Gall in alle prijscategorieën hele goede wijnen heeft. Zelf ga ik steeds meer richting de Franse wijnen, waarvan sommige biologisch. Elke Franse streek heeft haar eigen karakter en dat proef je. Franse wijnen blijven mij boeien.’

Fotografie: www.daanruijter.com – Tekst: www.johannanolet.nl


Mei 2015 - Welkom terug Leeuwenkamp!

Leeuwenkamp Woninginrichting is terug van weggeweest. Op 1 mei jl. heropenden broers Paul en Jos na vier jaar hun winkel in winkelcentrum Schalkwijk. Leeuwenkamp Woninginrichting biedt inrichtingsadvies in de breedste zin van het woord. Hoe vergaat het de broers nu?

‘Het gaat goed! We horen van alle kanten dat men blij is dat we er weer zijn. Mijn vader is de winkel in 1977 hier in het winkelcentrum gestart en wij hebben deze in 1992 overgenomen. In 2011 troffen we het noodlot en moest de winkel in verband met asbest weggeruimd worden. Telefonisch bleven we echter bereikbaar, dus klanten bleven ons gewoon bellen. Toen kwamen we erachter dat we een hele trouwe klantenkring hebben. Met kleurstalen gingen we naar de klant toe. Dan bekeken we de meubels, gaven een advies en konden vrijwel meteen aan het werk. Zo zijn we die vier jaar doorgekomen.

Het winkelcentrum is sindsdien enorm opgeknapt en het is heel fijn om weer onder de mensen te zijn. Dat we mensen kunnen ontvangen en een praatje kunnen maken, dat stellen de klanten ook op prijs. Als ik zie hoeveel mensen er binnen komen om ons te feliciteren, dat is gigantisch. Dat geeft ons een hele positieve boost. Daarom hebben we tijdens de openingsmaanden diverse aanbiedingen, waaronder 20% korting op eigen merk zonwering en gratis elektrische bediening op Luxaflex producten.’

Fotografie: www.daanruijter.com – Tekst: www.johannanolet.nl